Studio Wijkamp

&

grafisch ontwerp

digitale media

De visuele identiteit

>

De Huisstijl

Onder het begrip ‘huisstijl’ of ‘Corporate Identity’ (letterlijk bedrijfsidentiteit) wordt verstaan alles dat van invloed is op de beeldvorming van een organisatie. Bepaald onder meer door gedrag, dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon, de communicatie en het design. Vooral het design bepaalt de vormgeving van de visuele identiteit.
Studio Wijkamp ontwerpt de visuele en grafische kant van een huisstijl; Zoals de schrijfwijze en letterkeuze van de naam, vormgegeven in het logo; Het specifieke kleurgebruik; Het maatsysteem en stramien voor de typografie, zodat alle huisstijldragers dezelfde typografische vormgeving hebben; Een keuze maken uit beeldmateriaal om de inhoud en sfeer van een organisatie nog meer te benadrukken.
Visuele elementen die de identiteit van een merk of organisatie in een herkenbare vorm samenvatten. Hieruit volgt het drukwerk, de beletteringen, de website en de communicatie-uitingen. Op mijn blog staat een artikel over de productie van een huisstijl en waar je zoal op kunt letten.

 

Dynamische identiteit

Een eyeopener voor mij is het boek het boek van Irene van Nes over dynamische identiteit. In dit boek gaat ze ervan uit, dat een organisatie verandert, dit onder invloed van tijdgeest, klanten of medewerkers, moderne technieken, social media en internet. De visuele identiteit zal door deze  invloeden mee veranderen. De communicatie bestaat meer dan ooit uit een open en directe dialoog met je klanten of met de collega's. Een digitaal magazine, een blog, zijn media die interactieve communicatie mogelijk maakt. Het doel hiervan is een groter gevoel van betrokkenheid en een betere identificatie met  een merk te laten ontstaan. De visuele vormentaal van de huisstijl volgt dezelfde weg en zal  ook een dynamische uitstraling krijgen.

Voor een ontwerper nu  de uitdaging om een huisstijl zo te ontwerpen, dat er vormelementen toegevoegd, weggelaten of gewijzigd kunnen worden, maar op een manier zodat de herkenbaarheid behouden blijft.
Het logo, voor een organisatie een baken van herkenbaarheid, is geen museale, visuele statische representatie van een merk. Zij laat veranderingen toe, die corresponderen met veranderingen die een organisatie ondergaat.  De relatie van de gebruiker  tot het merk bepaalt in hoge mate de identiteit van de organisatie. Dus ook de visuele identiteit,  waarin het logo een dynamisch visueel beeldmerk wordt. Het is een neerslag van de veranderingen, aanpassingen en leermomenten van het merk in een dynamische wereld. Op mijn blog zijn tal van voorbeelden te vinden van dynamic identities en manieren waarop een dynamische identiteit vormgegeven wordt.

 

Een logische stap!

Je bent de opstart fase voorbij. De zaken zullen er heel anders voor staan als op die eerste zakelijke momenten. Tijd om je presentatie weer eens onder de loep te nemen. Tijd voor een nieuwe vorm van je huisstijl, je reclame-uitingen, misschien een nieuwe site. Herkenbaar en waar gewenst aangepast aan de nieuwe technische mogelijkheden en gewenste bedrijfsidentiteit. 
Misschien zijn er financiële mitsen en maren? Bedenk dat een slechte presentatie je misschien meer kan kosten, dan een goed ontworpen huisstijl.  Kwaliteit verkoopt beter, met een serieuze en professionele presentatie.

Neem – ook als starter – toch maar eens vrijblijvend contact op voor advies en informatie. In prijs en mogelijkheden weten we elkaar altijd  te vinden.

>

Studio Wijkamp

Grafisch ontwerp & digitale media

 

Postadres: Siebelinkstraat 12,

7064 GR Silvolde.

 

06 20 21 86 31

info@studiowijkamp.nl

 

Bezoekadres: DRU Ondernemersfabriek,

Emailleplein 34, 7071 AZ Ulft.

Veel gezocht op:

grafisch ontwerper, grafisch ontwerp bureau, reclame, logo ontwerpen, huisstijl, brochures, folders, jaarverslagen, catalogi, tijdschriften, boeken, advertenties, nieuwsbrieven, affiches, e-books, digitaal magazine, webdesign en drukwerk. Verder op Silvolde, Doetinchem, Achterhoek en Gelderland.

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.